Tuesday 19 November 2013

LOGHAT UTARA



Assalamualaikum semua.....

Lama rasanya tak post apa-apa, busy skit kebelakangan ni. Sambil bawak keta nak ke tempat keja pagi tadi, aku buka Kedah FM, dengar la loghat yang kadang-kadang dah lama aku tak dengar (maklum la..aku dah lama merantau, loghat ibunda aku pun dah banyak yang aku lupa...dan loghat pantai timur yang mengambil tempat). Kini, aku telah kembali ke tanah tumpahnya darahku, jadinya loghat ibunda aku semakin meniti di bibir...kadang-kadang rasa nak ketawa pun ada, banyak loghat yang dah lama aku tak dengar...

Jom, aku nak share loghat-loghat utara dengan korang....

Pancat - pancit (tayar)
Pagut - patuk (ayam @ burung)
Lokoih - basah kuyup
Pelenggaq - Pangkin
Belemoih - comot
Pulun - bersungguh-sungguh
Makngot - lembab
Mengkala - bila
Ketegaq - degil
Segheyat - reda (hujan)
Seghedak - serbuk
Balun - pukul 

Hmmmm...ni antara loghat yang aku ingat sekarang, InsyaAllah lain kali aku kongsikan lagi ek...

Ok, aku beransur dahulu...jumpa lagi lain kali...

No comments:

Post a Comment