Saturday 6 July 2013

Ahlan Ya Ramadhan


Sebelum memulakan bicara..ingin aku mengucapkan Salam Ramadhan kepada semua..memandangkan lagi 2-3 hari lagi Ramadhan akan tiba, jadi aku nak ucapkan Ahlan Ya Ramadhan. 

Seronok ingatkan zaman kanak2 dulu..bulan pose ni la yang paling seronok..mak masak sedap2 untuk juadah berbuka, boleh pegi terawih naik basikal dengan kawan2 (masjid dekat je dengan rumah mak..), ni aku nak cite sikit pengalaman aku masa aku kanak2 dulu..kenangan yang tak kan aku lupakan.

Biasanya bulan pose, aku akan pegi terawih kat masjid ngan kawan2 aku..dah siap janji dah ngan kawan2 ni..lepas je maghrib tunggu depan jalan dengan basikal masing2 & dah cukup korum baru pegi sesama..masa tu basikal tak de lampu, jadinya letak la lampu picit dalam bakul basikal..(konon2nye boleh la terangkan jalan...hehe..tapi tak terang mana pun..). Masa nak pegi tu meriah la jugak..bersaing ngan pakcik2 naik moto..nak lalu dekat ngan hutan getah yang seram skit..(orang kata bulan pose hantu syaitan kena rantai..tapi tetap gak nak seram...hehe).

Yang seronoknya pegi terawih kat masjid ni bukannya sebab apa...sebab ada moreh (yang buat makan2 lepas terawih tu...). Juadah yang disajikan sedap2, memang rugi sapa yang tak pegi...hehe..Kadang2 ada nasi daging (Kedah memang terkenal dengan nasi daging tau...tambah2 lagi yang mak buat...hmmmm...sedapnyeee), bihun sup & laksa pun selalu disajikan..kalau tak de sangat pun bihun atau pun mee goreng...Ish..memang best la..tapi tu zaman kanak2, sekarang dah tak de dah moreh2 ni..orang dah malas nak gotong royong macam zaman dulu2..

Ok sambung balik cite tadi, lepas je habih makan, kitorang pun nak gerak la balik ramai2...biasa la kena lalu kat tempat yang paling seram, apa lagi kalau bukan hutan getah tu..Aduh..sampai je kat situ..kawan2 aku dah mula pecut..kan dah letak lampu picit dalam bakul basikal..tapi tetap tak nampak jelas jalan yang kitorang lalu tu...

Nak dijadikan cerita, punya la laju aku mengayuh..boleh tak perasan ada lubang kat laluan basikal aku tu..apa lagi, masuk lubang la tayar basikal aku..lampu picit dalam bakul pun melambung sama sampai last2 dia berdiri tegak suluh ke atas..yang aku pulak, sakitnya buntut aku usah dikata la..nasib baik basikal tak masuk dalam semak...yang kawan2 aku ni bantai gelakkan aku semahu2nya...(cheh...kurang asam betul..)

Belum habih lagi...dah sampai rumah, janji pulak ngan kawan2 nak main mercun pulak..(tak padan ngan pompuan tu..), dah simpan basikal, masuk rumah kejap tukar baju..pastu terus keluar..tengah dok jalan slow2 tu..(takut mak nampak, dia tak bagi aku keluar main malam2..), dengar suara mak panggil..'Ada...hang nak pi mana tu??tolong tengok adik ni...'..Aduhhh..potong betul la mak ni...terpaksa la aku bawak adik aku ni sekali...tak jadi la nak main jauh2, main depan rumah je laa..

Adik aku ni nyibuk betul lah..hmmm..supaya senang aku main ngan kawan2 aku (diorang pun terpaksalah main depan rumah aku jugak..hehehe..), aku pun bagi la bunga api kat adik aku ni...Budak kecik kan..(umo dia dalam 4 tahun kot masa tu..), dia main2 last2 bunga api tu terbang & mendarat dengan jayanya atas belakang aku..apa lagi, tebako la baju yang aku pakai malam tu..aduhhh...adik aku ni...aku punya sakit ati,aku pun balas la balik..aku lambung last2 sangkut atas rambut dia yang kerinting tu...apa lagi..tebako la rambut dia..(hehe..dapat akak pun tak berapa nak cerdik...), dia punya meraung...satu taman perumahan tu boleh dengar..apa lagi..mak aku bertempik la..hmmm..jawabnye aku di denda, tak boleh masuk rumah, kena dok kat luar malam tu...Tapi terima kasih abah, sebab abah balik lambat malam tu lah, cek boleh masuk secara sembunyi2 di belakang abah & terus masuk bilik, tidur...(ehehehe..bijak tak aku...)

Haiii..seronok ingat zaman kanak2 kan..sekarang dah tak macam dulu,mak bapa sekarang tak bagi sangat anak2 keluar main kat luar malam2..usah kata malam, siang pun banyak kejadian yang tak diingini berlaku..bermacam jenis bahaya yang menanti di luar. Mana yang keluar tak balik2, mana yang keluar akhirnya mayat yang dibawa pulang..Bila difikirkan, zaman sekarang sangat mencabar...macamana agaknya zaman anak2 kita nanti??Hmmmmmm...

SELAMAT BERPUASA SEMUA..


No comments:

Post a Comment